FILM I MUSEET – Et seminar med utgangspunkt i filmprosjektet Vikingtiden lever

Når styrker film opplevelsen av en museumsutstilling og når er film til hinder for publikums utforsking av unike gjenstander? Gjennom diskusjon og innlegg fra både eksterne eksperter og museets egne fagfolk, vil seminaret å gi økt kompetanse i bruk av film i museumsutstillinger.

Vikingtiden lever. Foto: KHM / Ellen C. Holte

Vi inviterer vi til et kritisk blikk på filmprosjektet Vikingtiden lever som hadde premiere i Vikingskipshuset 1. april 2017. Den storslåtte projeksjonen i museets takhvelving og de ledsagende dokumentarfilmene  er allerede sett av over 100 000 besøkende. Men hva ville museet fortelle og hva er det publikum ser?

Seminaret er åpent for alle interesserte og er kostnadsfritt. Det er også mulig å delta på deler av dagen. Meld deg på ved å følge denne lenken. Velkommen!

PROGRAM

0845     Ankomst Vikingskipshuset på Bygdøy                       – enkel servering

0900     VELKOMMEN TIL VIKINGSKIPSHUSET,  Norges mest besøkte museumsutstilling. Ved museumslektor Ellen Marie Næss. Visning av Vikingtiden lever Tunefløyens 

              Vi går til Folkestuen på Folkemuseet (ca 15. minutter)

0945     Professor Jan Bill, Kulturhistorisk museum: Å SKRIVE HISTORIE MED BILDER. Om å lage Vikingtiden lever som ramme for opplevelsen av ny forskning gjenstander fra vikingtiden.

1005     Frederick P.N. Howard og Martin Bull-Gundersen, Storm Films A/S: NÅR MUSEAL FORSKNING OG SAMLING SKAL BLI OPPLEVELSE. Om hva et museum tror det vil ha og hva filmprodusenter er best på å levere.

1025     Prosjektleder for Vikingtiden lever, Kine Liholm, leder en samtale om visjoner og virkelighet når et museum skal «bestille» film.

             Kaffe og frukt

1100     Førsteamanuensis Marlen Ferrer, Høyskolen i Oslo og Akershus, lærerutdanningen: KAN FIKSJONSFILM OG SERIØS HISTORIEFORMIDLING FORENES? Om de bilder Vikingtiden lever formidler av liv og mennesker i vikingtiden.

1120     Studenter fra Kunst og formidlingsstudiet, Høgskolen i Oslo og Akershus: HVA OPPLEVER PUBLIKUM UNDER TUNEFLØYENS HVELVING?  En presentasjon av observasjoner i Vikingskipshuset og samtaler med publikum. Veileder: Høgskolelektor Kamilla Freyr.

1130     Diskusjon: Oppfyller Vikingtiden lever sin målsetting?

1145     LUNSJ MED FISKESUPPE I ØSTERDALSSTUA

1230     Daglig leder Dag Mykland fra Hacienda film A/S introduserer dokumentarfilmene Reisen og Skipet fra Vikingtiden lever.

1250     Professor Henrik G. Bastiansen, Høgskolen i Volda: FRA OPPLYSNING TIL OPPLEVELSE: MUSEUMSFILMENE REISEN OG SKIPET SETT I LYS AV DOKUMENTARFILMSJANGERENS TENDENSER

1310     Studenter fra Kunst og formidlingsstudiet, Høgskolen i Oslo og Akershus: HVA PUBLIKUM SER NÅR DE SER REISEN OG SKIPET. En presentasjon av observasjoner i Vikingskipshuset og samtaler med publikum.

1320     Diskusjon: Når Reisen og Skipet målet?

             Kaffe og kake.

1345     Utstillingsprodusent Jarl Holstad, Nitratfilm A/S: GJENNOM LERRETET OG UT I ROMMET. Film som virkemiddel og metode – fra frittstående utstillingsfilm til augmented reality-teknologi.

1405     Prosjektleder Göran Joryd, Nytt vikingtidsmuseum KHM/UiO: NÅR MUSEET GÅR TIL FILMEN. Om risiko- og suksessfaktorer for filminstallasjoner i museer.

1425     Diskusjon og oppsummering.

1445     SLUTT

 

PRESENTASJON AV INNLEDERNE

Henrik G. Bastiansen er historiker og professor ved Høgskolen i Volda. Han tok doktorgrad ved Universitetet i Oslo i 2006 med avhandlingen Da avisene møtte TV. Partipressen, politikken og fjernsynet 1960-1972. Han har publisert om bl.a. ytringsfrihet, pressen, NRK og var medredaktør for Hvor går dokumentaren? Nye tendenser i film, fjernsyn og på nett (2014). Bastiansen har vært rådgiver til utstillinger i Norsk Teknisk Museum og Nobels Fredssenter.

Jan Bill er professor i arkeologi og faglig ansvarlig for vikingskipsamlingen. Han er utdannet ved Universitetet i København og var i ti år PhD-stipendiat, forsker og seniorforsker ved Nationalmuseets Marinarkeologiske Forskningscenter. Han jobbet senere syv år ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde, før han i 2007 kom til Kulturhistorisk museum. Hans formidlingserfaring skriver seg dels fra Vikingeskibsmuseet, dels fra aktivitetene på og rundt Vikingskipshuset, hvor han blant annet var tungt involvert i produksjonen av Vikingtiden lever.

Martin Bull-Gundersen er utviklings- og etterarbeidsprodusent og koordinator i Storm Films A/S. Han er utdannet ved Universitetet i Oslo og jobbet 10 år som lærer, men også med å arrangere konserter. Bull-Gundersen har jobbet i Storm Films siden 2014 med hovedansvar for utviklings- og etterarbeid. Han var produksjonsleder for Vikingtiden lever. Andre produksjoner: Julekongen - Full rustning (2015) og Ølskolen, web-serie (2015).

Marlen Strand Ferrer er forfatter og historiker, og ble dr.philos. i 2008 ved Universitetet i Oslo med avhandlingen «Emotions in Motion» som omhandlet norrøn og spansk middelalderhistorie. Ferrer er førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning og internasjonale studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. I år kommer hennes andre roman, Krater.

Kamilla Freyr Kamilla Freyr er høgskolelektor i estetikk og kunstformidling ved Høgskolen i Oslo og Akershus og phd-kandidat i filosofisk estetikk ved universitetet i Uppsala. Freyr har hovedfag i idéhistorie og mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo.

Jarl Holstad har gjennom flere år ledet planlegging og produksjon av utstillinger og medvirket til å utvikle anlegg basert på faglig kvalitet, målgruppeanalyse og strategier for å sikre god drift etter åpning. Trives best i spenningsfeltet mellom formidling, kunnskapsproduksjon, innovasjon og tradisjon. Holstad har jobbet med film og utstillinger i bl.a. Nordvegen Historiesenter, Lofotr Vikingmuseum, Narvik krigsmuseum og Skrei temapark.

Frederick P. N. Howard er produsent og daglig leder i Storm Films A/S. Han er utdannet ved Westerdals og Den norske filmskolen og er i dag doktogradsstipendiat ved Den norske filmskolen på Lillehammer. Howard har tidligere jobbet som leder for produksjonsavdelingen i Svensk Film Norge AS og gikk inn i Storm Gruppen i 2012 og er i dag partner i Storm Films. Utvalgte produksjoner: Julekongen - Full rustning (2015), Så ock på jorden (2015), Skammerens datter (2015) og Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama (2014).

Göran Joryd er prosjektleder for utstillinger til det nye Vikingtidsmuseet som er under planlegging. Han er utdannet i film- og TV-produksjon ved Queensland College of Art i Brisbane og har tidligere vært leder i utstillingsdesignbyrået Expology. I tillegg til ledelse av utstillingsprosjekter har Göran forsket på hvilke egenskaper ved utstillinger som påvirker publikums engasjement, og har vært spesielt interessert i hvordan film og fortellerteknikker fra film kan brukes i utstillingssammenheng.

Kine Liholm er scenograf og utstillingsdesigner og arbeider på oppdrag for ulike museer, besøkssentre og kunstmuseum. Hun har gjort utstillinger for bl.a. Ekebergparken museum, Lofotr Vikingmuseum, Veien Kulturminnepark, Hamsunsenteret og Nasjonalgalleriet. Liholm ble engasjert av KHM som prosjektleder for Vikingtiden lever.

Dag Mykland har jobbet med dokumentarer og serier, kunnskap- og informasjonsfilm siden 2002. Han har bl.a. hatt blant annet hatt manus, regi og klipp på Motherhood (Aftenposten 2017), OmniJoin (Brother International 2015/16), Lev med den du elsker (Human-etisk forbund 2015) og Operasjon Dagsverk (2010-2013). Hacienda Film AS ble startet av Dag Mykland, Pål Karlsen og Bår Tyrmi våren 2014 og fikk i 2015 Gullruten for Sweatshop, en realityserie om tekstilarbeidere i Kambodsja. 


Publisert 5. okt. 2017 18:24 - Sist endret 5. okt. 2017 21:27