Arbeidsområder
Jeg er kjemiker og forsker på konserveringsvitenskap med ansvar for:
- Konserveringens kjemiforskning
- Vitenskapelige undersøkelser av kunstobjekter og arkeologiske gjenstander
- Undervisning av studenter
- Vitenskapelig støtteapparat for konservatorer, arkeologer og kunsthistorikere
Denne forskningen er tverrfaglig og i grensesnittet mellom kunsthistorie, arkeologi og naturvitenskap, herunder:
- Analyser av materialer brukt på eller i museumsgjenstander
- Konserveringsproblematikk
- Rekonstruksjon av historiske teknikker og metoder
Faglige interesser
- Nye stoffer for konservering:
Stoffene som benyttes for konservering av kunstverker og arkeologiske gjenstander kan ha flere uheldige bivirkninger. Vi forsøker derfor å utvikle biomemetiske eller bio-inspirerte stoffer som kan konservere i en bedre maten.
- Kunstteknologi:
Hvordan kjenner vi de materialer og teknikker som kunstnere og håndverkere har benyttet i tidligere tider? I tillegg til vitenskapelig utforskning av kunstverk, kan studier av skriftlige historiske kilder og en reproduksjon av disse i laboratoriet, gi oss mye informasjon. Mitt fokus er middelalderens oppskrifter på pigmenter og fargeproduksjon og de materialer som ble benyttet på 1800-tallet og det tidlige 1900-tall. Jeg er spesielt interessert i mindre kjente pigmenter og arbeider for tiden.
Metaller, edelsteiner, smykker
Metaller og korrosion er en uendelig tema i konservering. Her er jeg mest interessert i
analyser av korrosionsprodukter. Edelsteiner og densimitasjoner, smykker fra
glassperler til verdifulle gull og edelsteiner er en fascinerende verden. Her analyserer
jeg, i samarbeid med arkeologene, gjenstander fra KHMs og andre samlinger. Jeg
samler og reproduserer oppskrifter for å lage imitasjoner. Og jeg forsker
om edelsteiners rolle i kulturhistorie.
- Vitenskapshistorie:
Kunst, naturvitenskap og teknologi har alle et bakteppe av filosofi. Jeg er spesielt interessert i kjemiens, mineralogiens og krystallografiens historie og særskilt i 1800- og 1900-tallets teorier innenfor alkymi, kjemi og krystallografi.
Osebergtekstilene
Nå har vi startet et prosjekt om Virtual Reconstruction av Oseberg og Gokstad
tekstilene, og om dens konservering.
- Synkrotron- og nøytronstråling innenfor kulturarvsfeltet:
Kulturarvsforskningen benytter i økende grad avanserte analytiske metoder og teknologi for å ta ulike typer bilder, såkalt imaging technology. Vi deltar aktivt i SR2A-arbeidsgruppen og i Norges forskningsråds SYNKNØYT program. Det er et viktig mål å gjøre synkroton- and nøytronbaserte metoder tilgjengelige for konservatorer og arkeologer.
Undervisning
Jeg underviser konserveringsstudenter i pigmentproduksjon. Se lenker til studiet:
Bakgrunn
Etter studier i kjemi med fordybning i biokjemi og mineralogi/kristallografi, orientalsk kunsthistorie og arkeologi avla jeg doktorgraden ved Universitetet i Bonn med en avhandling om krystallers vekst herunder metastabile organiske krystaller av historisk interesse. Deretter arbeidet jeg i to år på et mineralogisk museum med særskilt fokus på den kulturhistoriske rollen som mineraler, edelstener og krystaller har. Ved University of Applied Science i Køln deltok deretter jeg i forskjellige forskningsprosjekt hvor jeg utforsket kunstverk og reproduserte middelalderens og 1800tallets oppskrifter på pigmentproduksjon. Siden 2007 har jeg arbeidet ved Kulturhistorisk Museum i Oslo som kjemiker og konserveringsforsker.