Omvisning for skolebarn i Arktisutstillingen

Et museumsbesøk er en sanseopplevelse som gir elevene et nærmere inntrykk av hvordan livet arter seg for folk som lever under svært ulike forhold fra det vi er vant til. Arktisutstillingen ved Etnografisk museum er bygget opp rundt gjenstander fra folkegrupper som lever i arktiske og subarktiske strøk spredt over den nordligste delen av jordkloden; altså Grønland, nordlige og østlige Sibir, Alaska, nordre Canada og nordre Skandinavia. De fleste gjenstandene er samlet inn rundt århundreskiftet og det er lagt vekt på å vise teknologien for fiske, fangst og reingjeting. Sjamanisme, lek og fester og gjenstander som tilhører denne sfæren av livet har også en stor plass i utstillingen.

Arktis katalogen gir et godt grunnlagsmateriale for en omvisning. Den kan bestilles pr. e-post eller telefon fra Etnografisk museum. Det er også en god ide å besøke nettutstillingen «Årets gang for Netsilik» og å jobbe med de oppgavene som er laget i sammenheng med denne. Publikumstjenesten er behjelpelig med egne omvisningsopplegg.

Temaer som kan egne seg til samtale eller skriftlige svar, gruppearbeid eller individuelt arbeid:

  • Hvilke ting er helt nødvendige å ha for å overleve i arktiske strøk?
  • Hva trenger vi for å gå på seljakt om vinteren?
  • Hva trenger vi for å gå på seljakt om sommeren?
  • Hva slags leker tror du barna leker?
  • Hvordan bærer mødrene de små barna?

Disse spørsmålene kan elevene ta med seg rundt i utstillingene. Gjenstandene står i sentrum og det helt konkrete spørsmålet: Tenk igjennom dette og se spesielt etter tegninger av barn i lek og gjenstander som brukes til å leke med?

Arbeidsoppgaver for to og to elever

Oppgavene er beregnet for barn i 3 klasse og oppover. De er ment som stikkord for å sette elevene igang med å beskrive og reflektere over gjenstandene. Etterhvert kan de føye til flere elementer som de oppdager underveis i beskrivelsen. Flere par kan lete etter den samme type gjenstand. De kan være gode å dele ut på forhånd.

Finn en drakt

Gå til et monteret med en drakt og beskriv denne drakten for medelev. Hva er den laget av? Har drakten noe pynt eller mønster? Hvilken farge har den? Hvordan er mønsteret? Hvem har brukt drakten, mann, kvinne, barn?

Finn en maske.

Beskriv masken for medeleven. Hva minner masken om? Hva tror du den er laget av? Hvordan tror du den er laget?

Finn et monter med fottøy.

Hvordan er de? Er de store eller små? Hva er de laget av? Hvilken årstid tror du de er beregnet for?

Finn leker og små redskaper for barn.

Beskriv disse for hverandre, materialer, utseende, hva de kan brukes til.

Finn modell av en bolig.

Beskriv boligen for hverandre. Hvor mange rom er det? Hva er gulv, vegger og tak laget av? Hvilke farger er det i boligen?

Finn en båt.

Beskriv båten. Omtrent hvor lang er den? Hvor mange tror du får plass i den? Hvilken farge har den? Hva tror du den er laget av?

Finn en liten dukke/amulett.

Hva forestiller den? Hva tror du de er laget av? Hvilken farge har den? Hvordan er den laget? Hva synes du om den, er den fin/stygg rar, eller vil du beskrive den på en annen måte?  

Finn et hodeplagg.

Hvordan vil du beskrive fasongen? Er det utsmykket, hvordan? Hvilke materialer der det laget av?

Finn noen snøbriller.

Hva er de laget av? Hvordan ser de ut? Hva er de dekorert med? Hvordan tror du de virker?  

Finn noen votter.

Hvordan ser de ut? Hva er de laget av? Er de dekorert hvordan?

Dramatiseringstemaer

Gjennom omvisningen kan en gruppe konsentrere seg om å plukke opp ideer til å lage en kort dramatisert fremstilling av et av de følgende temaer. Disse dramatiseringsoppgavene kan gjerne gjøres i mindre grupper

  1. Forberedelse til seljakten dramatiser at dere lager en eller flere av gjenstandene som er nødvendige å ha med seg.
  2. Spill at du kler på deg alle de ulike plaggene som må til for å holde varmen. Legg de forskjellige gjenstandene du trenger i skinnposen.
  3. Lek: velg en av de handlingene Kachkonlli eller en annen i familien utfører i løpet av året, dramatiser denne og la de andre gjette hvilken oppgave du er i ferd med å utføre.
  4. Se etter en spesielle revemaske i utstillingen. Dramatiser denne dansen - som skal smigre reven og alle pelskledde dyr. Hvordan tror dere danseren beveger seg for at de pelskledde dyrene skal bli vennlig innstilt til menneskene?

Formingsoppgaver

Lag en maske

Se på revemasken bruk en hvit papptallerken, tegn på et ansikt, enten et dyreansikt eller et menneskeansikt. Som du ser har revemasken alle fire potene festet til ansiktet. For Inuitene har alle mennesker en dyresjel og en menneskesjel og dette kan fremstilles i masken. Ofte lager de doble masker som er halvt menneske halvt dyr, eller er en fugl med et åpent nebb med et menneskeansikt som titter fram inne i nebbet.

Tegn en Inuit familie i igloen

Publisert 16. des. 2020 11:22 - Sist endra 16. des. 2020 11:22