English version of this page

Utagawa Hiroshige

Utagawa Hiroshige 歌川広重 (1797–1858)

Bildet kan inneholde: rektangel, verden, skråningen, anlegg, tre.
Kameyama: Vind, regn og torden (Skysstasjon nr. 47). Kameyama fûu raimei 47 亀山 風雨雷鳴 四十七
  • Serie: “Kjente utsyn fra de femtitre skysstasjonene”
  • Gojûsan tsugi meisho zue 五十三次名所図会 
  • 1855
  • Signed: Hiroshige hitsu 廣重筆
  • Merker: sensors segl (aratame), dato segl, utgivers segl
  • Utgiver: Tsutaya Kichizô蔦屋吉蔵 (Kôeidô; aktiv ca. 1830 – 1859)
  • Format: vertikalt trykk i stor størrelse (ôban tate-e)
  • Medium: flerfarget trykk av tresnitt (nishiki-e); tusj og farger på papir

Utsyn fra den 47. skysstasjonen langs hovedveien mellom Edo (dagens Tokyo) og Kyoto. Vandrerne trosser været i stigningen mot Kameyama-borgen.

Utlånt fra Nasjonalmuseet.

Bildet kan inneholde: økoregion, rektangel, linje, tre, skråningen.
Hara: utsikt til Fuji-fjellet og Ashitaka-fjellene (Skysstasjon nr.14). Hara Ashitakayama Fuji chôbô 14 原あしたか山不二眺望 十四
  • Serie: “Velkente utsyn fra de femtitre skysstasjonene ” også kjent som “Tôkaidô vertikalt” Gojûsan tsugi meisho zue 五十三次名所図会  
  • 1855
  • Signed: Hiroshige hitsu 廣重筆
  • Merker: sensors segl (aratame), datosegl, utgivers segl
  • Utgiver: Tsutaya Kichizô 蔦屋吉蔵 (Kôeidô; aktiv ca. 1830 – 1859)
  • Format: vertikalt trykk i stor størrelse (ôban tate-e)
  • Medium: flerfarget trykk av tresnitt (nishiki-e); tusj og farger på papir

Det vertikale formatet Hiroshige har valgt for dette bildet formidler inntrykket av at Fuji-fjellet tårner seg over vandrerne.

Utlånt fra Nasjonalmuseet.

Bildet kan inneholde: skråningen, skrift, kunst, farger og nyanser, rektangel.
Kveldssnø ved Kanbara” (Skysstasjon nr. 16). Kanbara yoru no yuki 蒲原夜の雪
  • Serie: “Femtitre skysstasjoner langs Tôkaidôveien”
  • Tôkaidô gojûsan tsugi no uchi 東海道五十三次之内 
  • ca. 1833-1834
  • Signatur: Hiroshige ga 廣重画
  • Merker: sensors segl (kiwame), utgivers segl
  • Utgiver: Takenouchi Magohachi 竹内孫八 (Hoeidô; aktiv ca. 1833-1850)
  • Format: horisontalt trykk i stor størrelse (ôban yoko-e)
  • Medium: flerfarget trykk av tresnitt (nishiki-e); tusj og farger på papir

Hiroshige var den mest lyriske blant ukiyo-mesterne. En sann beskrivelse av stemninger og virksomhet var viktigere i motivet enn en sannferdig avbilding av selve stedet og landskapet. Han har neppe vært ved Kanbara i snøvær.

Utlånt fra Nasjonalmuseet.

Publisert 22. jan. 2021 11:52 - Sist endra 22. jan. 2021 13:09