English version of this page

Innledning

Vest-Afrika har i århundrer vært kjent for vidstrakt handel som har gjort det mulig for folk i regionen å handle populære gjenstander fra fjerne strøk som Kina og India.

Bildet kan inneholde: bygning, dagtid, produkt, vindu, himmel.
Sandaga-markedet i Dakar.

Markedene fungerte som veikryss der folk lokalt møtte en større verden av varer og mennesker. I dag blomstrer markedene i Vest-Afrika som aldri før. I utstillingen "Made in Africa - scener fra afrikansk markedsliv" tar vi et dykk inn i markedene i landene Mali og Senegal, og spør: Hva trekker folk til markedene i disse landene? Hva slags varer får de kjøpt der og hvor er de produsert? Hvordan er markedet en møteplass mellom det globale og det lokale i dag? 

Internett, TV, film, reklame, turisme og migrasjon sprer ideer og kunnskap om hvordan folk lever og konsumerer i alle deler av verden. En slik global flyt av ideer er med på å forme folks drømmer om det gode liv og gjelder like mye for den fattige delen av verden som for den rike. I Mali og Senegal vil en liten elite i hovedstedene Bamako og Dakar kanskje ha muligheten til å skaffe seg det de måtte ønske. For resten av befolkningen vil avstanden mellom drøm og virkelighet være enorm. 

Det er til markedsplassene og ikke til butikkene folk flest i Vest-Afrika drar når de skal handle. For det er på markedene folk får kjøpt en ønsket vare eller kopien av en uoppnåelig vare, til en overkommelig pris og gjerne lenge før den er å få i butikkene. På markedene tilbyr selgere et sammensurium av billig elektronikk fra Korea, kosmetikk fra Paris, te og emaljerte fat fra Kina og Nigeria, gamle aviser og brukttøy fra New York, lokale stoffer i alle farger og kvaliteter og billig kjøkkenutstyr laget av resirkulert plast og metall - for å nevne noe. 

Afrikanske markeder vitner om hard kamp for overlevelse, men også om stor oppfinnsomhet blant lokale handelsfolk når det gjelder å tilfredsstille folks ønsker og behov. Det er ikke den ting som ikke er til salgs om den så er importert, brukt eller produsert lokalt. Markedsplassen fungerer slik sett som en lokal løsning på globalt påvirkede drømmer.

Publisert 27. jan. 2021 07:45 - Sist endra 27. jan. 2021 09:34