Om prosjektet
Dette gjør vi ved å fokusere på:
- Særegne, foranderlige og noen ganger konfliktfylte lokale, translokale og transnasjonale diskurser om kreativitet.
- Konkrete og sammenvevde kreative praksiser på tvers av fem kontinenter; Europa, India, Afrika, Australia og Amerikas/Karibia.
- Et sentralt utgangspunkt for utforskningen er en antagelse om at kreativitet ikke kan vurderes med utgangspunkt i hvor nyskapende sluttproduktet måtte være. En slik evaluering ansees som en særegent modernistisk forståelse av kreativitet som fenomen. I stedet bør praksiser sees på som dynamisk improvisasjon som er en del av de pågående prosesser som produserer kultur; appropriering, konsumering og (re)kontekstualisering. Slike prosesser skjer innen videre sosiale felter der flere distinkte oppfatninger av kreativitet kan sameksistere, forenes eller være i konflikt med alternative diskurser om kulturell verdsetting.
- Forskningen i prosjektet analyserer dynamisk improviasasjon ved å fokusere på:
- Samtidskunstnere, Gatekunstnere og produsenter av folkelige religiøse fremstillinger som resirkulerer, aproprierer og blande stilarter og fremstillinger som sirkulerer globalt.
- Kuratorer og prosjektledere i kultursentre, museer og religiøse organisasjoner som i samhandling med kunstnere rekontekstualiserer estetiske uttrykk for å skape nye former for transnasjonalt samarbeid og interkulturalisme.
Bakgrunn
Prosjektet er et HERA-finasiert samarbeid fra 2010-12 mellom følgende europeiske forskningsinstitusjoner:
- School of History and Anthropology, Queens University Belfast, Nord Irland, Storbritannia.
- Free University Amsterdam, Nederland.
- Manchester Metropolitan University, Storbritannia.
- Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, Norge.
Lær mer om HERA-prosjektet på Creativity and Innovation in a World of Movement