Den nye portalen til Unimus er klar

Utforsk de kulturhistoriske samlingene fra universitetsmuseene i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. Her finner du gjenstander og foto fra steinalder til nyere tid, fra alle samlinger og fag som museene forvalter.

Skjermbilde av forsiden til Unimusportalen. Forskjellige bilder av gjenstander og tekst om hva Unimusportalen er.

Skjermbilde av Unimusportalen.

Den nye portalen skal gjøre det lettere å utforske kulturhistoriske samlinger hos universitetsmuseene i Norge.

I Unimusportalen finner du gjenstander fra alle perioder, helt tilbake til steinalder, fra ulike fag som etnografi, numismatikk, arkeologi, runologi og kunsthistorie. Stadig nye gjenstander og foto kommer til i samlingene. Flere millioner gjenstander er digitalisert, og utbedringer gjøres kontinuerlig.

Søk etter dine favoritter fra vikingtid på tvers av museene, eller oppdag hva som finnes av foto eller gjenstander fra et land eller en kultur du har spesiell interesse for, som Egypt, Japan, Kongo, Sri Lanka. Du kan også søke etter gjenstander fra samiske kulturområder eller inuittiske. Gjør enkle fritekstsøk eller benytt deg av avansert søk med detaljering av kriteriene.

Bredt samarbeid

Universitetsmuseene i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo har samarbeidet med Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) ved Universitetet i Oslo om digitalisering av samlingene i flere tiår på tvers av fag og perioder. Samarbeidene har gått under ulike betegnelser som Museumsprosjektet, Dokumentasjonsprosjektet, MUSIT-samarbeidet, og nå Unimus-samarbeidet. Tidligere kunne man søke i samlingene via musit.no. Denne siden er imidlertid nå stengt, og erstattet av Unimusportalen. Den nye portalen er utviklet og finansiert av Kulturhistorisk museum i samarbeid med USIT.

Har du innspill til selve portalen kan du sende en e-post til info@unimus.no.

Publisert 5. okt. 2022 16:06 - Sist endret 6. okt. 2022 09:27