Første forsker i Norden som får the Curl Essay Prize

Det er med stolthet vi informerer om at KHM-forsker Knut Christian Myhre har fått den prestisjetunge Curl Essay Prize for 2017 av Royal Anthropological Institute i Storbritannia og Irland.

Knut Christian Myhre

Myhre tildeles prisen for et essay med tittelen Tales of a Stitched Anus: Fictions, Analytics, and Personhood in Kilimanjaro. Essayet tar utgangspunkt i en kjent artikkel av Sally Falk Moore fra 1976, og gjenfortolker fortellingen om hvordan menn i Kilimanjaro fikk anus sydd igjen som del av et overgangsrituale fra barn til voksen.

Curl Essay Prize utlyses årlig og tildeles forfatteren av det beste essayet som omhandler resultater eller analyse av antropologisk arbeid. Tidligere mottagere inkluderer kjente antropologer som Edmund Leach, Jack Goody og Alfred Gell. Med Myhres tildeling er det første gang Curl Essay Prize går til en forsker basert i Norden

Bildet viser utsnitt fra området der Knut Christian Myhre har gjort feltarbeid i Kilimanjaro. Foto: Knut Christian Myhre.

Vinnerbidraget er sendt inn for publisering i Journal of the Royal Anthropological Institute – et av fagets eldste tidsskrift og det høyest rangerte i Europa.

Publisert 8. feb. 2018 19:29 - Sist endret 27. okt. 2020 11:07