English version of this page

Mellom himmel og jord. Åltaket revidert: tilstand, materialitet og visuell kommunikasjon

I over 100 år har det malte tønnehvelvet fra Ål stavkirke (revet i 1880) stått som en permanent del av utstillingene i Historisk museum. Hvelvet, som er rikt dekorert med 23 malte scener fra både nye og gamle testamente, var opprinnelig del av et heldekorert kor. Bevarte veggtiler har dommedagsmotiv og uidentifiserte helgener. Med sine godt bevarte bibelske scener og ruvende dimensjoner er det et enestående monument fra siste del av 1200-tallet i Norge.

Maleri av nattverden.

Nadverdsscene på tønnehvelvets vestre endevegg. Foto: Eirik Irgens Johnsen/UiO, KHM.

Tiden er inne for en ny kartlegging av takets opprinnelige konstruksjon, nåværende montering og maleriets tilstand. Endringer i grunnforholdene rundt museet gjør at det på sikt kan bli nødvendig å ta taket ned for å unngå skader fra vibrasjoner og bevegelser. I så fall vil våre undersøkelser være avgjørende for at dette arbeidet kan utføres uten å skade taket i prosessen.

Takmaleriets unike konserveringshistorikk gjør det er nødvendig å undersøke maleriets tilstand på nytt. Maleriet er basert på et vannløselig bindemiddel, men ble i 1965 konsolidert med det løselige nylonproduktet Maranyl. Dette nye syntetiske klebemiddelet var ansett som banebrytende, men viste seg snart å bli uløselig, misfarge og forbli klebrig over tid. Det er egenskaper som er uforenlig med de strenge kravene som stilles til de materialene som anvendes for bevaring av vår kulturarv. Det er derfor tid for en ny evaluering av takets tilstand og mulige tiltak i forhold til dets fremtidige bevaring. 

Vi vil hente inn informasjon og erfaringer fra andre museer med gjenstander konservert med løselig nylon i sine samlinger. Bevarte interiørdekorasjoner utført i vannbaserte medium og veggtiler fra Ål stavkirke som er behandlet med andre metoder er viktige referanser.

Maleri av korsfestelsen.
Korsfestelsesscenen på tønnehvelvets østre endevegg. Foto: Eirik Irgens Johnsen/UiO, KHM.

Resultater fra avanserte og forbedrede analysemetoder koblet med nye visuelle observasjoner og dokumentasjonsmetoder av takmaleriets tilstand og utførelse vil gi nye svar på hvordan middelalderens palett er benyttet i taket. Målet er å forstå bedre hvordan maleriet er endret som følge av nedbrytning av materialene over tid, og som resultat av tidligere konservering, samt betydningen det har for fargenes innbyrdes balanse og visuelle uttrykk. Resultatene vil danne grunnlag for nye tolkninger av takets betydning og gi grunnlag for en bedre forståelse av hvordan det kommuniserte visuelt og ga mening for den troende i takets katolske samtid. Gå til Unimusportalen for å se flere foto av Åltaket, katalognr. C11707.

Kartlegging av konstruksjon og bevaringstilstand vil starte med et forprosjekt med planlagt oppstart høsten 2023.

Maleri av stavkirke
Ål stavkirke tegnet av Georg Bull i 1855. Kilde: Kulturminner.no. 
Publisert 19. des. 2022 14:46 - Sist endra 16. nov. 2023 13:55